Stranice

subota, 7. veljače 2015.

Branko Ćopić je samo jedan!!!

Dječije knjige (ili bar neke od njih) imaju tu prednost nad ostalim literarnim ostvarenjima, jer se nikada ne zaboravljaju, jer imaju posebno mjesto u kovčegu naših uspomena.
Bez obzira da li se u kasnijim godinama družili s knjigom ili ona bila potisnuta na marginu naših zanimanja, prve pjesme, priče, bajke ili efektne scene iz romana s kojima smo se susreli u našim ranim dječačkim danima traju bojama prvih uzbuđenja i prvih doživljaja umjetnosti riječi, traju snagom koja se ni sa čim drugim ne može usporediti.
Zmijanje i Grmeč
Djela Branka Ćopića “Ježeva kućica”, “Priče ispod zmajevih krila”, “U carstvu leptirova i medvjeda”, “Magareće godine”, “Orlovi rano lete”, “Doživljaji družine iz Prokinog gaja” ili urnebesne dogodovštine dvojice samo naizgled ljutih protivnika - psa Žuće i mačka Toše, koji jedan bez drugog ne mogu, nisu lektira za jedno ljeto i jedno raspoloženje. Oni su trajnost, sačuvana ljepota i vedrina koje opstoje u čovjeku i onda kada on biološkom neminovnošću napusti zelene bregove djetinjstva i zaputi se stazama mukotrpnog, teškog, sivog trajanja borbe za egzistenciju i često gorčine zbog nemogućnosti postignuća željenih ciljeva.
U Ćopićevoj literaturi za djecu život se nije odrekao svoje složenosti i svoje težine, ali je u njemu sačuvano mnogo svjetlosti, optimizma i vjere u istinske vrijednosti ljudskog postojanja.
Odrastao sam na selu, na vučarnom, vjetrometnom i mećavnom Zmijanju, na Zmijanju s njegovim plavetnilom, ljepotama i surovostima, ljudima posebnog kova koji se, pjesma kaže, kao i Kozarčani i Grmečlije, poznaju po pjevanju, po srčanosti, inatu i ljubavi prema ljepoti u njenim najraznovrsnijim oblicima.
Sreća je bila što sam se već tada susreo s jednim Ćopićevim djelom. Bila je to zbirka “U carstvu leptirova i medvjeda”, kojom je tada još nepoznati knjigoljubac s Grmeča (dakle, moj zemljak, između Grmeča i Zmijanja, udaljenost vazdušnom linijom je oko pedeset kilometara) zadivio, u samo sumračje Drugog svjetskog rata, beogradsku kulturnu javnost, najveća imena literarne scene, svježinom i poletnošću kazivanja, maštavošću i finim humornim obasjanjima, čarovitošću sna odsanjanog ispod zmajevih krila.
U Carstvu, koje je kasnije, iz ideoloških razloga, preimenovao u Svijet, naslikao je divljačni i pitomi živalj rodne planine, zvijeri, divljač, ptice, bube u prirodnom staništu grmečkog okruženja u kojem se odvijao složen i isprepleten život koji je, na poseban način, odražavao, u ZOO-projekciji, sve ono što se zbiva i u svijetu ljudi. Pri tome, Ćopić se klonio basnovite podjele uloga koja nije dozvoljavala nikakvo odstupanje od unaprijed utvrđene sheme govorenja, ponašanja i zaključivanja. Basna ima veću didaktičku upečatljivost, Ćopićeve ZOO-priče pune su liričnosti, slobode, svježine i beskrajne varijantnosti individualne interpretativne širine.
Priča svojim umjetničkim kvalitetima najprije izaziva uzbuđenje, podstiče doživljaj, a zatim navodi na razmišljanje. Sjećam se kada sam bio mali da su na mene najviše djelovale dvije životinjske storije: “Posljednji potomak velikog borca” i “Pauk, bubice i vjetrovi”.
Borio se smijehom
U prvoj od njih opisuje se tragična smrt ostarjelog usamljenog risa, posljednjeg izdanka jednog gorskog i nepokretnog plemena koje je nekad vladalo planinom. Kada je, u želji da ga istjera iz njegove jazbine, nasrnuo džinovski medvjed, on se borio do kraja i umro gledajući crveni mjesec i krv što se slivala niz njegovo razderano krzno... Vidio sam da je taj pobijeđen, ali neporažen borac veoma sličan nama Zmijanjcima, nama kojima je domovina, uz tradiciju i vjeru, najviša vrijednost postojanja.
I dok je u “Posljednjem potomku” naglašena ta, rekao bih, junačka, borbena strana našeg slobodarskog temperamenta, u “Pauku” je dočarana borba malenih, sitne bubice koja se, znajući da neće moći izaći kao pobjednik u neravnom duelu sa zlim paukom koji je želio da gustom mrežom prekrije nebo i svemu živom uskrati sunce, ipak žrtvovala, dala sve što je mogla - život, da bi svjetlost obasjala svačiju studen i donijela svima radost.
Pisac koji me je inspirisao u mojim ranim godinama, sada to mogu sa sigurnošću reći, bukvalno mi je stavio pero u ruku da pokušam i sam da opišem što sam vidio, čuo u planini, u letu ptica, zavijanju vjetra ili reskom šumoru zrelih zmijanjskih trava.
Ali, drugačijeg temperamenta i senzibiliteta (Ćopić je samo jedan!!!), ja ipak nisam krenuo stazama njegove čarobne šume, koja je bila naseljena bajkovitom dobrotom i obasjana fenjerom nasmijanog nebeskog skitnice. U bajkama koje su na mene djelovale poput velova svjetlosti, Ćopić je pokazao svu svoju maštovitost i lirski registar čudesne zemlje snova. Bajka je nastala, njegova bajka, da bi pokazala uzbudljivu ljepotu svijeta, one izuzetne trenutke od kojih se čovjeku vrti u glavi i treperi pred očima, a biće prožima zanos estetskog doživljaja.
branko-copic
Vječna sadašnjost Ćopićevog literarnog prisustva
Pisac se borio smijehom. Smijeh je bio i sredstvo vaspitanja i usmjeravanja najmlađeg naraštaja koji je trebao biti pripremljen na opasnost, ali i svjestan da se za pravdu i ljepotu pojedinac (kao dio zajednice, ali i individualno) mora boriti i podnositi žrtve, jer sreća nikad ne može biti u posjedu samo jednog čovjeka. Sreća može biti potpuna samo ako pripada svima, ako čovjek ima s kim da je podijeli. Zbog toga je obično (“Magareće godine”, “Orlovi rano lete”, “Slavno vojevanje”, “Bitka u zlatnoj dolini”, “Lijan vodi karavane”) glavni protagonista njegovih romana kolektiv koji je jedino prirodno okruženje u kojem čovjek može da ispolji sve svoje individualne kapacitete.
Taj kolektiv ne čine samo djeca nego i odrasli (npr. poljar Lijan koji je, slično Ćopiću, do kraja života ostao veliko zasanjano dijete), taj kolektiv čine, kako fiktivni junaci piščevog literarnog svijeta tako i protagonisti koji su u jednom trenutku stvorili istoriju.

Najljepše igralište za čitaoce

Za mene je Ćopićevo književno djelo najljepše igralište za čitaoce, a njegov autor je najbolji podučavalac da razumijemo vrijeme u kojem smo nekada živjeli. Zbog korištenja stilizovanog narodnog jezika, prožetog sočnim i mekim humorom, Branko će ostati trajno u književnosti, zato nije slučajno da je on bio i ostao najomiljeniji i najčitaniji naš pisac.

Jednako potrebna i odraslima

Kada danas pokušam da definišem pojam književnosti za najmlađe, da je sagledam u relevantnim aspektima njene literarne i psihološke posebnosti, onda zaključujem da se ona, u totalitetu komponenata, najpotpunije ostvaruje u opusu Branka Ćopića. Iako ona odražava potrebe, stanja i raspoloženja, ona je, začudo, jednako potrebna i odraslima, jer im pruža toliko potrebnu radost i končić Arijadninog klupka u lavirintu životnog i istorijskog trenutka.

Nema komentara:

Objavi komentar